“Od samotnej existencie Homo sapiens náš mozog funguje na systéme odmeňovania. Ide o veľmi mocný systém, ktorý nás núti vyhľadávať okamžité potešenie a zároveň zabudnúť na náročnú úlohu, ktorej uskutočnenie prináša oveľa väčšie uspokojenie.” – Julien Vion

Prokrastinácia je “chorobou” 21. storočia. Nástroje rozptýlenia sú čoraz dostupnejšie a majú silný dosah na kvalitu nášho života, zároveň sú aj nástrahou pre našu maximálnu produktivitu. Náš mozog nie je stavaný na multitasking. 

Prokrastinácia (prevzaté z latinského slova “pro crastinus” – na zajtrajšok) je chronické odkladanie dôležitých úloh na neskôr (na zajtra). Treba však podotknúť, že ide o psychickú záležitosť, na rozdiel od lenivosti, ktorá je fyzická.

Príčinou prokrastinácie je neschopnosť kontrolovať to, ako sa cítime. 

V našom mozgu sídli  párová mozgová štruktúra v tvare mandle umiestnená v strednej časti spánkového laloku, takzvaná amygdala, ktorá je zodpovedná za to, ako sa cítime a ako prežívame emócie. 

woman sitting in front of macbook

Ako získať kontrolu nad tým, ako sa cítime?

Toto sú 3 faktory, ktoré ovplyvňujú to, ako sa cítime a ktoré vám pomôžu zbaviť sa prokrastinácie:

1. Pozornosť

Kam smeruje naša pozornosť, to v našom živote porastie. Ak sa sústreďujeme  len na to, čo nemáme v živote, nikdy to nebudeme mať. Každá negatívna myšlienka sabotuje našu snahu a vytvára aj taký postoj k činnostiam: nechce sa mi, toto sa mi nepodarí, atď…

Tip: Sústreďte sa na to, na čo sa v živote najviac tešíte. Čo vám robí radosť. Za čo ste najviac vďačný? Zmeňte smer vašej pozornosti a zmení sa aj to, ako sa budete cítiť.

2. Držanie tela

To, ako držíme naše telo, má obrovský dopad na to, ako sa cítime. Ak sedíte pri mobile zhrbení a nič sa vám nechce, pozrite sa, ako držíte svoje telo. Takto sa  ťažko  motivujeme do akcie. Ale ak vyskočíme, dáme si nádych a výdych do vzpriamenej polohy tela, hneď je situácia iná, sme viac odhodlaní zvládnuť úlohu. 

Tip: Ak sa cítite unavení alebo zaspávate za pc, natiahnite si telo, skúste obrovský nádych do brucha a výdych s ramenami dozadu. Tento trik spôsobí to, že sa budete cítiť oveľa lepšie, vzpriamene a viac sebavedomejšie zvládnuť akúkoľvek úlohu.

3. Slová, ktoré používame

Aj to, čo hovoríme sebe a iným ovplyvňuje to, ako sa cítime. Danej situácii dáme úplne iný rámec. Ak namiesto negatívneho slova použijeme pozitívne slovo, zlepší sa nielen atmosféra okolo nás ale aj to, ako sa začneme cítiť vo vnútri. Pretože so sebou nesie impulz radosti a rastu.

Tip: Používaj lepšie slová – premeň každé negatívne slovo na lepšie slovo. Používaj slová, ktoré povzbudzujú, motivujú a ktoré so sebou nesú pozitívnu energiu. 

Taktiež , vytvorila som nástroj, ktorý ti pomôže zdolávať úlohy ľavou zadnou. Mrkni na tento motivačný diár a nechaj si ho doručiť ešte dnes: 

Odporúčané články

error: