Folklórna tematika sa čím ďalej tým viac dáva do popredia v dizajne výrobkov. Čičmanské ornamenty majú v sebe oveľa hlbší význam ako sme doteraz tušili. Geometrické tvary, zdvojené znaky, striedanie či línia jednotlivých znakov vytvárajú magickú formu umenia. 

Z histórie vieme, že tomuto umeniu sa na Slovensku venovali hlavne ženy, ktoré preniesli inšpirácie z výšiviek kroja na steny zrubových domčekov. A nebolo to len umenie, ale aj praktickosť v tom, že farbu (vápno alebo hlinený kal) nanášali na špáry v dreve, kde sa drevo spájalo, čím ich utesňovali, aby neunikalo teplo z domova a zároveň aj skrášľovalo obydlie. Každá línia znakov, ktorá bola maľovaná, bola prispôsobená línii naukladaných zrubov z dreva, ktoré tvorili os.

Každý znak v sebe niesol symboliku, akúsi „alchýmiu živlov“: voda (vlnovka), vzduch (špirály), zem (kosoštvorce, štvorce), oheň (cikcak) a živel dreva (trojlístky, čiary).

Na trámy sa maľovali čiarky zvisle, čím ich opticky „zužovali“. V okolí okien sa maľovali šípky a trojlístky, ktoré znamenali prinášajúcu energiu do domu. Rohy domov sa zakončovali krížikom alebo krúžkom, malo to vraj zabraňovať úniku energie a ochranu pred zlými duchmi.

Trojlístok symbolizoval neustály rast, rozvoj a zdravú rodinu – z dvoch lístkov (mama a otec) sa vyvíja tretí (dieťa). Špirály pravotočivé a ľavotočivé spojené so stonkou, zvisle obrátené znamenali „kvet života“, ktorý sa vysvetľuje ako rozmanitosť života muža a ženy vo vzájomnosti a rovnováhe. Vlnovka alebo ako „cik cak“ spojené s bodkou vyjadrovali cestičku života človeka, že „raz je v živote hore a raz dole“. Línia srdiečok striedajúcich sa so špicom nahor a nadol predstavovali mužský a ženský princíp.

Ktovie, či je toto všetko pravdou a či si to len ľudia po svojom nevysvetlili, no mňa fascinuje najviac to, aká súvislosť je medzi čičmanskou ornamentamikou a inými ornamentami vo svete ako napríklad v keltskej, indiánskej či tibetskej ornamentálnej tvorbe.

Bola som sa osobne pozrieť ako to vyzerá v Thajsku, kde človek môže nájsť podobné umelecké skvosty, no nie tak pekne vymaľované na domčekoch, ale v chrámoch. Budhisti pomocou farebných pieskov, ktoré odrážajú svetlo, vytvárajú obrazce, ktoré vyjadrujú podobné znaky ako tieto naše ornamenty. Vyžaduje si to dávku trpezlivosti, no pre nich je to formou modlitby. Predstavila som si, ako čičmanskí ľudia, kedysi museli tiež s dávkou trpezlivosti maľovať tieto naše skvosty, ktoré obdivuje celý svet. 

V jednoduchosti je krása. ♥

Dizajn, ktorý bol na tejto ručne maľovanej taške som prekreslila do grafickej podoby, aby sa s nim dalo pracovať a premiestniť ho aj na iné produkty ako tričká, mikiny či tašky, ktoré sú dostupné v predaji. Prešiel malými zmenami, no cieľom bolo v minimalistickej podobe vyjadriť jedinečnosť a krásu čičmanskej ornamentamiky. Veď posúďte sami 🙂

Ak sa vám moja tvorba páči a chceli by ste ma podporiť, môžete si zakúpiť najnovší kúsok z tejto kolekcie a reprezentovať tak naše vlastné slovenské krásy vo svete.

Odporúčané články

error: